Menyediakan spesifikasi program pengkomputeran untuk Pejabat Tanah dan Galian dan Pejabat –Pejabat Tanah Daerah.
Memastikan perjalan sistem-sistem PENTADBIRAN TANAH yang dibangunkan dapat beroperasi dengan sepenuhnya.
Mengurus penyelenggaraan aplikasi dan perkakasan dengan cekap.
Mengawal selia projek pengkomputeran di semua Pejabat Tanah dan daerah.
Menyelaras seluruh maklumat yang diterima di Pejabat Pengarah Tanah dan daerah untuk dijadikan laporan bulanan/tahunan bagi memudahkan keputusan dibuat.
Mengenalpasti data-data tanah yang diperlukan dengan tepat dan mengemaskini data-data tersebut menerusi komputer yang sedia ada dengan lebih berkesan.
Menyediakan kursus-kursus komputer rerhadap sistem-sistem yang dibangunkan kepada kakitangan di semua Pejabat Tanah dan daerah.
Mengurus, menyelenggara, menambahbaik, meningkatkan sistem-sistem pentadbiran Negeri Kedah.
Mengurus aduan kerosakan berkaitan peralatan ICT.
Mengurus sistem rangkaian PTG Kedah.
Mengurus Peralatan Server
Mengurus sistem backup PTG Kedah
Mengurus Aset ICT PTG Kedah
Mengurus Penyelenggaraan Teknikal ICT
Mengurus Keselamatan data ICT
Mengurus ICT Helpdesk