Mewujudkan dan melaksanakan satu sistem pentadbiran jabatan yang cekap dan berkesan.
Membantu merancang pentadbiran jabatan dan memastikan pengurusan pentadbiran yang optima di jabatan dengan cekap dan berkesan.
Membantu merealisasikan pengurusan pentadbiran yang dinamik agar menguntungkan dan memberi kesejahteraan serta kesempurnaan kepada rakyat selaras dengan dasar-dasar jabatan dan Kerajaan Negeri.
Menguruskan statistik perjawatan, pengisian perjawatan, pertukaran dan penempatan, Pengurusan Penilaian Prestasi Tahunan (LNPT), urusan kenaikan pangkat dan perletakan jawatan.
Menguruskan rekod perkhidmatan, rekod cuti, pengesahan dalam perkhidmatan, urusan perletakan ke dalam perkhidmatan pencen, pencalonan Anugerah Perkhidmatan dan Pingat Kebesaran, urusan persaraan, pengisytiharan harta dan urusan permohonan pinjaman perumahan, komputer dan motosikal.
Menguruskan mesyuarat, pengurusan pejabat, urusan surat-menyurat, pengurusan perkhidmatan telefon, sistem fail dan rekod, pelupusan rekod, pengurusan kenderaan dan menguruskan Warta Seksyen 12 Kanun Tanah Negara.
Menguruskan peperiksaan perkhidmatan, latihan, rekod latihan dan e-PSM.
Menguruskan semua aset alih, aset hidup dan stor yang meliputi penerimaan, pendaftaran, pengawasan penyimpanan, pemeriksaan, penyelenggaraan, pelupusan, kehilangan dan hapus kira.